Med det personliga hälsokontot HälsaFörMig ska det bli möjligt att lagra olika typer av vårdinformation som exempelvis kopior av journaler, läkemedelslistor och vaccinationskort, samt även dokumentation i samband med besök hos naprapat, fysioterapeut eller optiker, på ett och samma ställe. Det har gått några år sedan eHälsomyndigheten fick uppdraget av Socialdepartementet att skapa den elektroniska tjänsten HälsaFörMig. Tjänsten ska ge invånare möjlighet att i ett personligt hälsokonto kostnadsfritt lagra uppgifter om sin hälsa och hälsoutveckling. (Mer information finns här) – Projektet har dragit ut på tiden på grund av att upphandlingen har överklagats och prövats i olika insatser. Men nu är upphandlingen av den tekniska plattformen äntligen klar och i mitten av augusti startar själva etableringen av tjänsten. Det kommer dock att dröja till 2016 innan tjänsten kan tas i bruk, säger Eva Leach, chef för avdelningen invånartjänster vid eHälsomyndigheten.
Eva Leach
Eva Leach

Information på ett ställe

För att teckna ett hälsokonto hos eHälsomyndigheten krävs att man är 18 år och har tillgång till en e-legitimation. Det är myndigheten som tillhandahåller och säkerställer att lagringen för all information ska vara säker och i enlighet med svensk lagstiftning. – All information som lagras i HälsaFörMig ska ägas av den enskilde och man kan när som helst välja att radera delar av, eller all information, säger Eva Leach.

Utgår från individens behov

HälsaFörMig är en bred tjänst och utgår från den enskildes behov av att dokumentera och följa sin hälsa under hela livet. Det kan till exempel vara lagring av tränings- och kostdagböcker, information om uthämtade läkemedel, recept, dokumentation i samband med läkar- och tandläkarbesök, resultat av en syn- eller hälsoundersökning. Det kan också vara dokumentation över hur en graviditet fortlöper, kopia av förlossningsjournal och uppföljande möten vid barnavårdscentralen. – Det är individen som är aktör och som bestämmer vad som ska läggas in på kontot. Vill man engagera sig i sin hälsa är det viktigt att också få vara delaktig i sin vårdprocess, men också att se hur hälsan utvecklas över tid. Den större delen av tiden är de flesta av oss inte patienter eller i kontakt med vården och då kan det finnas ett värde att kunna ta del av och följa resultat och värden över tid, säger Eva Leach. Individen kan välja att ge närstående tillgång till informationen. Det kan exempelvis handla om anhöriga som vill finnas med som ett stöd i vårdprocessen, eller föräldrar som vill kunna följa sina barns utveckling.

Individen bestämmer vem som får titta

Varken myndigheter eller vårdinstanser har direktåtkomst till den enskildes konto. Det är upp till var och en att besluta vilka tjänster och applikationer som man vill ansluta till tjänsten. Det kan exempelvis vara applikationer för uppföljning av egenvård och friskvård via en tränings- eller hälsodagbok. Det finns i dag ett stort intresse från såväl offentliga som privata aktörer att utveckla olika typer av applikationer som kan anslutas till HälsaFörMig, menar Eva Leach. – Under hösten kommer vi att hålla informationsmöten för tredjepartsleverantörer då vi kommer att berätta mer om syftet med tjänsten och hur man kan ansluta sig.

Kommer vårdaktörer att lämna information?

En förutsättning för att tjänsten ska fungera är att olika vårdaktörer är beredda att vilja lämna ifrån sig information som patienter efterfrågar. Det finns ett nära samarbete mellan eHälsomyndigheten, Sveriges Kommuner och Landsting och Inera kring hur och vilken typ av information som kan lämnas ut elektroniskt till invånare. HälsaFörMig ska ses som ett komplement till andra vårdtjänster, menar Eva Leach. – Det kommer till exempel att finnas en tjänst kopplad till Mina vårdkontakter på 1177 Vårdguiden där individen kan begära ut sin information elektroniskt till hälsokontot. Det kommer att ta tid innan alla vårdgivare och andra aktörer har anslutit sig till tjänsten. Samtidigt är det en tjänst som ligger i tiden och jag tror att såväl huvudmän som vårdgivare ser fördelarna och nyttan med att vara med, säger Eva Leach.

Svårt att förutsäga hur tjänsten utvecklas

I dagsläget, menar hon, är det svårt att säga hur den här tjänsten kommer att utvecklas. Möjligheterna är många. – Vi har ett stort arbete framför oss när det gäller att konkretisera tjänsten, men också att utveckla den här typen av invånartjänster i samarbete med nationella organisationer och myndigheter, och inte minst med patientorganisationer. Vi ser ju gärna att den här tjänsten kopplas samman med andra nationella initiativ som syftar till att stärka samarbetet mellan patienter och vårdaktörer, säger Eva Leach.
Torsten Håkansta
Torsten Håkansta
”Syftet med HälsaFörMig är att underlätta för individen att engagera sig i sin hälsa. När tjänsten är på plats och används av invånarna tror jag också att den kommer att bidra till en ökad digitalisering i vården. Vi fokuserar mycket på att etablera samverkan och samarbetet med såväl offentliga och privata aktörer för att åstadkomma ett ekosystem som bidrar med nytta för invånarna.” //Torsten Håkansta, generaldirektör, eHälsomyndigheten  

Bilder

Startblock. Foto: IStockPhoto (omfattas inte av CC. All rights reserved) Eva Leach. Foto: Jennifer Glans (omfattas inte av CC. All rights reserved) Torsten Håkansta. Foto: Jennifer Glans (omfattas inte av CC. All rights reserved)