ApotekReglerna för den så kallade handelsmarginalen, den ersättning apoteken erhåller för att de tillhandahåller och expedierar läkemedel, föreslås att förändras vid årsskiftet 2015-2016. Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, anser att landstingens och patienternas kostnad inte kommer att förändras på total nivå. Men remissinstanser som Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, och LIF – de forskande läkemedelsföretagen anser att konsekvenserna är underskattade. Den föreslagna ändringen från TLV innebär att taket för handelsmarginalen höjs från dagens maximalt 167 kronor till maximalt 1 046:25 kronor för läkemedel och andra varor inom läkemedelsförmånerna. För att totaleffekten ska bli plus minus noll föreslås att den fasta delen av ersättningen till apoteken sänks med 75 öre per förpackning. Enligt TLV kostar förslaget 13 miljoner kronor för landstingen och patienterna. Men SKL är tveksamt till om det blir så. I sitt remissvar tillstyrker SKL förslagen, men menar samtidigt att konsekvenserna för landstingen och regionerna har underskattats. SKL betonar att noggranna uppföljningar är nödvändiga och att sådana innefattar hur tillgängligheten av dyrare läkemedel påverkas, hur det offentligas och patienternas kostnader påverkas liksom hur lönsamheten påverkas för apotek på landsorten och i glesbygder. SKL utesluter inte att förändringarna leder till administrationskostnader för landstingen, till exempel beroende på hur avtal om upphandling av dispenseringstjänster har konstruerats.

Kan påverka överenskommelser

SKL påminner även om att samtliga landsting och regioner, koordinerat med TLV:s förmånsbeslut, har tecknat sidoöverenskommelser med flera läkemedelsföretag om läkemedel mot hepatit C och prostatacancer. De mer än 200 överenskommelserna som har träffats sedan hösten 2014 har villkor knutna till AUP, apotekens utförsäljningspris. När AUP ändras på grund av en ändrad handelsmarginal kan detta leda till administrativa kostnader. SKL:s slutsats är att TLV:s konstaterande att landstingen inte skulle riskerar ökade administrativa kostnader är ”direkt felaktigt”. Mot bakgrund av en snabb utveckling av e-handel av receptförskrivna läkemedel anser SKL att en differentierad handelsmarginal bör övervägas eftersom expediering av läkemedel via e-handel rimligen kostar betydligt mindre än via fysiska apotek.

Risk att företag anses höjt priserna

Karolina Antonov
Karolina Antonov
LIF – de forskande läkemedelsföretagen anser i sitt remissvar att det är positivt om förändringen leder till att apoteken får bättre möjlighet att tillhandahålla och direktexpediera fler läkemedel – det gynnar patienterna. En höjd handelsmarginal innebär dock att patienter och landsting ser ett högre pris. Priset kan som mest bli 879:25 kronor högre, medan andra läkemedels utförsäljningspris kan minska med 75 öre. Trots att effekten totalt sett ska bli noll finns en stor risk att företagen får klä skott för höjningen på vissa läkemedel, menar Karolina Antonov, chefsstrateg på LIF. – TLV har därför en skyldighet att informera allmänheten och hälso- och sjukvården om orsaken till denna prishöjning. Trots sådan information är det troligt att de nya AUP-priserna kommer att påverka enskilda företags försäljning negativt eftersom det kommer att resultera i en kostnadsökning för enskilda produkter i landstingens uppföljning. Det riskerar att påverka Sveriges redan låga upptag av innovation ytterligare. Dessa konsekvenser för läkemedelsföretagen analyseras inte i remissen.

TLV måste förklara sig

En annan invändning är att den värdebaserade prissättningen av läkemedel vid ansökan och omprövning påverkas av en ändrad handelsmarginal. I bedömningen ingår en beräkning av läkemedlets kostnadseffektivitet, som bygger på läkemedlets AUP som i sin tur förändras av en ökad handelsmarginal. För att motverka detta föreslår LIF att TLV istället använder AIP, apotekens inköpspris, i bedömningen av läkemedels kostnadseffektivitet. – Annars finns en stor risk att höjningen av handelsmarginalen indirekt kommer att påverka AIP negativt vilket vi inte kan acceptera. TLV behöver tydliggöra att högre AUP på grund av högre handelsmarginaler inte kommer att leda till omprövningar. Dessa konsekvenser för läkemedelsföretagen analyseras inte i remissen. – Vi anser att det är orimligt att medlemsföretagen som har AUP-avtal med landstingen ska finansiera att staten höjer marginalen på dessa produkter med miljonbelopp. Det är något som TLV borde ha kunnat förutse och hantera när de deltog i avtalsdiskussionerna mellan företag och landsting, säger Karolina Antonov.

Bilder

Apotek. Foto: Matton (omfattas inte av CC. All rights reserved) Karolina Antonov. Foto: Gunilla Lundström (omfattas inte av CC. All rights reserved)