
Väntetiderna i vården blir längre, enligt Socialstyrelsen. Samtidigt ökar tillgängligheten till digitala vårdmöten.
Hälso- och sjukvårdslagen slår fast fem kriterier för god vård. Att vården är lätt tillgänglig är ett av dem. Väntetider har en central plats i bedömningen av hur tillgänglig vården är, även om det också finns andra faktorer som öppettider, avstånd, egenavgifter, personalens kompetens med mera.
Vårdgarantin, som består av fyra delar, har varit lagstadgad sedan 2010. Den första innebär att alla som söker vård ska få kontakt med primärvården samma dag. Vidare ska alla få träffa en primärvårdsläkare inom sju dagar och få ett första besök inom den specialiserade vården inom 90 dagar. Slutligen ska alla efter ett beslut få en åtgärd eller operation inom den specialiserade vården inom 90 dagar.
Under mätperioden januari – september 2017 fick totalt 91 procent kontakt med primärvården samma dag som de sökte. Landstingens resultat låg mellan 84 och 96 procent, vilket innebär att spridningen minskade jämfört med 2016 då spannet var 75–100 procent.
Under samma mätperiod fick 84 procent av patienterna träffa en läkare i primärvården inom tidsgränsen sju dagar. Högst låg Gotland med 92 procent och lägst låg Uppsala med 76 procent.
Första besöket dröjer längre
År 2012 fick 90 procent sitt första besök inom 90 dagar i den specialiserade vården. År 2017 hade andelen sjunkit till 84 procent. Östergötland och Stockholm hade kortast väntetid medan Värmland och Västerbotten hade längst. Två trender är att färre får sitt första besök inom vårdgarantins tidsgräns och att skillnaderna mellan landstingen ökar.
Under 2016 fick 81 procent av patienterna en beslutad åtgärd utförd inom 90 dagar. Under mätperioden 2017 sjönk andelen till 72 procent. Landstingens resultat låg mellan 60 procent och 85 procent. Västernorrland och Jämtland-Härjedalen låg lägst medan Östergötland och Kalmar låg högst.
Enligt en patientenkät tyckte 86 procent av dem i den specialiserade öppenvården att väntetiderna var rimliga, jämfört med 82 procent av primärvårdspatienterna. Generellt är personer 80 år och äldre mer nöjda med väntetiderna. Kvinnor är något mer missnöjda än män.
En betydligt lägre andel av befolkningen som helhet upplever väntetiderna som rimliga. 65 procent bedömde väntetider till vårdcentralen som rimliga och endast 51 procent ansåg att väntetiderna till sjukhus var rimliga.
I rapporten ingår även hur länge patienter får vänta på 62 akutmottagningar i landet. Medianväntetiden var ungefär 3,5 timmar under mätperioden juni 2016 – maj 2017. Jämfört med föregående år var det en ökning med sju minuter. Patienterna som är 80 år och äldre väntar 33 minuter längre än för dem i åldrarna 19–79 år.
Den kortaste medianväntetiden på en akutmottagning var 2 timmar och 10 minuter medan den längsta var 4 timmar och 45 minuter. Kvinnornas väntetid var 11 minuter längre än männens.
Digital tillgänglighet går framåt
Den digitala tillgängligheten ökar. Allt fler vårdcentraler ansluter sig till 1177 Vårdguiden och 95 procent av dem erbjuder e-tjänster för att förnya recept och bokning av besökstider. Många vårdenheter erbjuder också tjänster via egna appar. Rapporten konstaterar även att det pågår en snabb utveckling av digitala vårdcentraler som enbart erbjuder digitala besök. Här har privata alternativ gått före.
I augusti 2017 hade 43 procent av invånarna ett användarkonto på 1177 Vårdguiden; en ökning från 26 procent i augusti 2015. I genomsnitt loggade invånarna in 1 gång under 2015; en siffra som ökade till 3 gånger under 2017 enligt Ineras statistik för e-hälsotjänster.
För närvarande erbjuder 16 landsting och regioner redan, eller planerar att erbjuda, digitala besök som komplement till vanliga fysiska besök. Tolv har långtgående planer eller pågående försök med digitala besök. Dalarna, Jönköping, Jämtland-Härjedalen och Östergötland har landstingsdrivna digitala vårdcentraler och rapporten spår att digitala besök blir möjliga för allt fler medborgare. Jämtland-Härjedalen, Norrbotten och Västerbotten erbjuder primärvård på distans med videoteknik där patienter kan träffa läkare. Ytterligare tre landsting planerar sådan verksamhet.