Nima Sanandaji med sin rapport "Den innovativa vården".
Nima Sanandaji med sin rapport "Den innovativa vården".
Sjukvården kan bli bättre på att stimulera innovationer. Och det handlar inte bara om tekniska innovationer utan även om att innovationer i arbetssätt är viktiga för att sjukvården ska bli mer effektiv och få högre kvalitet. Det är budskapet i en ny rapport som skrivits av Nima Sanandaji på uppdrag av Stockholms läns landsting, SLL, och Vinnova. Traditionellt förknippas innovationer, nytänkande idéer, med tillverkning av produkter i tillverkningsindustrin. Men minst lika viktiga är innovationer i tjänstesektorn, till exempel sjukvården. Sådana innovationer kan handla om att med hjälp av IT förändra rutiner i arbetet, eller organisera verksamheten på nya och mer effektiva sätt. Det kan också handla om att erbjuda nya tjänster och skapa nya marknader – som att en vårdcentral förlänger öppettider, anställer personal med specialkompetens, erbjuder resevaccinationer eller underlättar för patienter att själva boka läkartid via internet. Nima Sanandaji konstaterar att det inte är enkelt att ändra arbetsprocesser, men poängterar att ”arbetssättsinnovationer” är oerhört viktiga för samhällsutvecklingen.

Smidigare vårdkedjor

Många arbetssättsinnovationer i sjukvården syftar till att göra vårdkedjor så smidiga som möjligt för patienter och personal. Sådant arbete kallas ofta ”lean healthcare”. På till exempel Skånes Universitetssjukhus arbetar man med att förändra arbetsrutiner som både skapar stress bland personalen och blir ”tidstjuvar”. Välinformerade kunder, i vården patienter, är en viktig faktor för arbetssättsinnovationer. Välinformerade patienter ställer krav som sjukvården förr eller senare tar intryck av och försöker tillfredsställa. Särskilt i den engelskspråkiga världen har mer eller mindre organiserade patientgrupperingar vuxit fram, till exempel Patients like me. – När många patienter på sådana sajter rapporterar att ”det här läkemedlet är bra” eller ”den där kliniken är inte bra” måste vården ta intryck och reagera, säger Nima Sanandaji. Han tycker att den offentliga sjukvården i Sverige är för dålig på att informera om bra och dålig vård. – En förklaring kan vara att vårdvalet ännu inte har fått samma starka påverkan som till exempel föräldrars val av skola, säger Nima Sanandaji.

Underlätta en förlåtande och tillåtande kultur

Offentliga vården kan bli mer effektiv på att ta till sig innovationer. Konkurrens och entreprenörskap är viktiga drivkrafter. Nima Sanandaji vill se en kultur där folk uppmuntras att erkänna misstag. Han inser att detta är mer komplicerat i sjukvården eftersom misstag kan leda till att patienter skadas. Men hur man hanterar misstag är viktigt. Professionell handläggning kan leda till bättre rutiner. – System som hanterar avvikelser och misstag ska inte bygga på fördömanden utan på hur man kan lära och undvika nya misstag, säger Nima Sanandaji.

Bättre ledarskap är en nyckelfaktor

Innovationer uppstår lättare i komplexa system. Det är ett skäl till att en mångfald av olika slags vårdgivare, och inte minst där entreprenörer har utrymme, ger ett mer innovativt klimat. Något som bromsar är att sjukvården inte betraktas som en näring. Nima Sanandaji anser att vi paradoxalt nog kan lära en del av vården i utvecklingsländer som Indien och Thailand, där storskalighetsfördelar utnyttjas inom den specialiserade vården för att öka effektivitet och höja kvalitet. Ledarskapet i sjukvården har stor betydelse för att skapa ett bra klimat för arbetssättsinnovationer. Nima Sanandaji vill se bättre information om tjänsteinnovationer och diskussioner om innovationer som kan vara angelägna på arbetsplatsen. – Kunskap om tjänsteinnovationer och bra incitament kan underlätta att sådana växer fram bland personalen, säger han.

Följ upp effekten av innovationer

Det är angeläget med arbetssättsinnovationer i sjukvården. Men även om man lyckas åstadkomma en kultur som stimulerar sådana innovationer är det inte självklart att de leder till förbättringar. Man kan inte slå sig till ro i och med att innovationer föds. Lika viktigt är att följa upp och utvärdera innovationer. – Innovationer måste utvärderas. Att mäta hur det går, hur effektivitet och bemötande utvecklas är avgörande för om en innovation tillför ett värde eller ej. Varför inte till exempel använda oannonserade besök av ”professionella patienter” som en metod att följa upp hur vården på en mottagning fungerar, säger Nima Sanandaji.  

Bilder

Nima Sanandaji: LIF/Lotta Fogelström (CC BY-NC-ND 3.0)